займы с плохой кредитной историей

آشنایی با Magic Quadrant - چارک های جادویی گارتنر

 

گارتنر گزارشهایی را برای ارزیابی فروشندگان هوش تجاری و فناوری اطلاعات، تحت عنوان چارکهای جادویی یا Magic Quadrants به صورت سالیانه منتشر می کند، در این پست قصد داریم با این گزارش ها بیشتر آشنا شویم.

بازیگران اصلی در یک بازار خاص چه شرکتهایی هستند؟ شناسایی موقعیت این فعالان در بلند مدت چگونه به شما کمک می کند؟ اینها سوالاتی است که با استفاده از چارکهای جادویی گارتنر می توان به آنها پاسخ داد. یک Magic Quadrant اوج تحقیقات در یک بازار خاص است و دید وسیعی از موقعیت نسبی فروشندگان اصلی بازار به تصمیم گیرندگان می دهد. با استفاده از روش گرافیکی و یکدست در معیارهای ارزیابی، یک چارک جادویی سریعا به شما کمک می کند عملکرد فروشندگان فناوری را نسبت به چشم اندازشان و دیدی که گارتنر به بازار دارد بررسی کنید.

چگونه از چارکهای جادویی استفاده کنیم؟

استفاده از Magic Quadrant گارتنر اولین گام در شناخت فروشندگان فناوری در یک حوزه خاص است. باید توجه داشت که تمرکز بر پیشتازها (Leaders) همیشه بهترین اقدام نیست. دلایل محکمی برای در نظرگرفتن مدعیان یا Challengers وجود دارد. ممکن است یکی از بازیگران فرصت طلب بهتر از رهبران بازار بتواند نیازهای شما را برآورده کند. همه اینها بستگی به این دارد که محصولات یک عرضه کننده فناوری تا چه حد با اهداف کسب وکار شما همراستاست.

Magic Quadrants

یک چارک جادویی یک موقعیت گرافیکی از رقبای اصلی در یک فناوری را به نمایش می گذارد. گارتنر فروشندگان یک فنلوری را بر اساس دو معیار تکمیل چشم انداز، و توانایی اجرا با متود خاص خود ارزیابی می کند. فروشندگان فناوری به چهار دسته پیشتازها (Leaders)، آینده نگرها (Visionaries)، بازیگران فرصت طلب (Niche Players) و مدعیان (Challenger) تقسیم می شوند و در یکی از ۴ مربع جای می گیرند:

Leaders – پیشتازها

پیشتازها شرکتهایی هستند که با توجه به چشم انداز فعلی خود اجرای خوبی دارند و در آینده موقیعت خوبی خواهند داشت. در این شرکت ها در هر دو زمینه امتیازات بیشتری را کسب کرده اند. شرکت های پیشتاز عموما بزرگتر و دارای پختگی و بلوغ خاصی در زمینه فعالیت تخصصی خود هستند.

Visionaries – آینده نگرها

آینده نگرها شرکتهایی هستند که درک کرده اند که بازار در حال تغییر است و چشم اندازی برای تغییر نقش خود در بازار دارند ولی در اجرا توانایی لازم را ندارند. این شرکت ها امتیاز کمتری در زمینه توانایی اجرا بدست آورده اند اما در زمینه تکمیل چشم انداز خود امتیاز بالایی دارند.

Niche Players – بازیگران فرصت طلب

بازیگران فرصت طلب شرکتهایی هستند که با موفقیت روی بخش کوچکی از بازار تمرکز کرده اند و نسبت به بقیه در آن بخش اجرای بهتری دارند. این دسته از شرکت ها در هر دو زمینه تکمیل چشم انداز و توانایی اجرا امتیاز کمتری نسبت به دیگران کسب کرده اند و عموما شرکت های تازه وارد به بازار هستند.

Challengers – مدعیان

مدعیان شرکهایی هستند که در حال حاضر توانایی اجرایی بالایی دارند و یا بر بخش عمده بازار مسلط هستند ولی علامتی که نشان بدهد سمت و سوی بازار را درک کرده اند ندارند. با توجه به این تعریف از Challengers ترجمه مدعیان را برای این کلمه انتخاب کردم، بعضی از سایتها از چالشگران برای ترجمه آن استفاده کرده اند. اگر در معنی دقیق شویم متوجه می شویم، ترجمه مدعیان دقیق و متناسب است به این دلیل که چشم انداز بزرگی تدوین کرده اند ولی در تکمیل و دستیابی به آن موفق نیستند. بنابراین چالشگر مفهوم خاصی ندارد. این دسته شامل شرکت هایی است که توانایی اجرایی بالایی دارند اما در زمینه تکمیل چشم انداز امتیاز پایین تری نسبت به رهبران کسب کرده اند. از نظر گارتتر مدعیان حداقل طرحها را برای آینده صنعت دارند.

قابلیتهای تعاملی Magic Quadrant

قابلیتهای تعاملی چارک جادویی گارتنر این امکان را فراهم می کند تا نمای جدیدی از آن که اهداف، اولویتها و نیازهای کسب وکار شما را در نظر می گیرد را ایجاد کنید. با این قابلیتهای تعاملی می توان وزنهای داده شده به معیارهای ارزیابی را تغییر داد تا یک تصویر جدید، مخصوص یک مشتری و کسب وکار خاص بدست آورد. مثلا شما می توانید برای با توجه به کسب وکار خود این وزن ها را تغییر داده و نتیجه بدست آمده را ذخیره کنید و از این چارک جادویی برای تحلیلهای درون سازمانی و تصمیم گیری استفاده کنید. دسترسی به قابلیتهای تعاملی Magic Quadrant نیاز به ثبت نام در سایت گارتنر دارد، ثبت نام در سایت برای افرادی امکان پذیر است که از طرف شرکت خود Licence Key گارتنر را در اختیار داشته باشند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

займ на карту онлайн срочный займ на карту займ на карту срочно без отказа