займы с плохой кредитной историей

معمولا از منابع انسانی به صورت رکن و اساس و پیشران توسعه  کشورها نام برده می شود. این انسان ها که محور و پایه توسعه و نام آوری ممالک هستند چه نوع انسان هایی هستند و چه ویژگی هایی  دارند؟ چرا برخی از کشورها در این رشته غنی و پاره ای فقیر هستند؟ بسیاری از کشورها دارای افراد تحصیلکرده فراوان هستند اما بازده آن ها کم فروغ است. پاره ای از سرزمین ها دارای جمعیت زیاد هستند اما حاصل کار در معیارهای مناسب قرار ندارد. این انسان ها با هم چه تفاوت هایی دارند؟ یک عامل موثر و بنیانی تفاوت انسان ها در خردمندی ، حکمت و فراست آن ها  نهفته است. کشورهای عقب مانده مردمانی خرد خفته دارند.  خرد با دانش و آگاهی و روش و سخن وری و تفکر و ……. متفاوت  است. در عین حالی که همه آن ها را در بر دارد از همه ی آن ها بر تر است. تنها کشورهایی که مردمی توانمند در خرد ورزی دارند در کارها و امورشان موفق هستند .انسان ها دز سطح خردمندی خود در زندگی موفق یا ناموفق هستند.خردمندی جوهر ذات وجود انسان ها می باشد.

افلاطون خردمندی را عظیمترین دستاورد انسان می داند و گفته است که:” خوشبخت کسی است که صاحب خرد باشد.”

این خرد چیست؟؟

–  خرد = Wisdom= توانایی و مهارت در تفکروقدرتمندی در تجزیه و تحلیل و استفاده بهینه، مفید و کارساز از دانش، آگاهی، تجربه، هوش، شعور عمومی و بینش مثبت در همه امور زندگی و جامعه می باشد.

–  معنای خرد:   طبق نظریه توازن استرنبرگ ، خرد بهره گیری بهینه از هوش عملی است به نحوی که علایق خود فرد را با علایق دیگرانی که درگیر مساله اند و علایق اجتماع گسترده تری را برای نیل به خیر همگانی توازن ببخشد .

نظریه توازن استرنبرگ در مورد خرد

  نظریه توازن استرنبرگ ( رابرت استرنبرگ (انگلیسی: Robert Sternberg؛ زادهٔ ۸ دسامبر ۱۹۴۹) یک دانشمند در زمینه روان‌شناسی شناختی اهل ایالات متحده آمریکا است.) در مورد خرد از نظریه هوش سه وجهی او مشتق شده است . طبق نظریه توازن ، خرد عبارت است از کاربست هوش عملی و دانش ضمنی موجود در این هوش برای حل مسائل است، به نحوی که به خیر همگانی منجر شود . آرمان دست یابی به خیر همگانی را ارزش های اخلاقی اعلام می دارد . چنین ارزش هایی شامل اطلاعاتی است که نشان می دهد خوب و درست کدام است .

 –  مفهوم خرد:   خرد کاربست دانش ضمنی برای حل مسایل است به گونه ای که بین علایق چندگانه توازن برقرار شود . دانش ضمنی، هنر داشتن و دانستن شیوه کاری یا به بیانی دیگر آگاهی از چگونگی انجام کار است که برای حل مسایل روزمره که برای دستیابی به آرمان های ارزشمند مهم است و به ندرت به صورت آشکار آموزش داده می شود یا بیان می گردد ، بلکه از طریق تجربه در محیط های خاص انباشته می شود  و به کار می رود .

–  معیار رفتار خردمندانه

  بالتز و استادینگر (پژوهشگر) پنج معیار را تدوین کرده اند که می توان کیفیت یک رفتار خردمندانه را بر اساس آنها ارزیابی کرد . این معیار ها عبارتند از :

۱- خرد حاوی گنجینه غنی از دانش اخباری ، یعنی دانستن حقایق در باره رشد و ماهیت زمینه ای شرایط انسانی است

۲- خرد یک سپرده غنی از دانش روال کارها ، یعنی دانش مربوط به چگونگی استفاده از مهارت ها و انجام دادن امور جاری خاص مانند تصمیم گیری پیچیده در مورد مسایل بین فردی یا رفع تعارض است

۳- خرد شامل بافت گرایی در تمام عمر ، یعنی ارج نهادن به بسیاری از مضمون ها و بافت های زندگی ، مانند خود ، خانواده ، گروه همگنان ، مدرسه ، محل کار ، اجتماع ، جامعه و فرهنگ و انواع روابط درونی بین اینها در سرتاسر عمر است .

۴- خرد ، نسبی گرای به ارزش ها و اولویت های زندگی را با شکیبای در برابر تفاوت در ارزش ها و اولویت هایی که افراد و جامعه در خدمت خیر همگانی قایلند شامل می شود .

۵- خرد حاوی بازشناسی و مدیریت نا اطمینانی و شکیبایی در برابر ابهام است .

چرا بعضی خردمند تر از دیگران هستند ؟
  طبق نظریه توازن ، تفاوت های فردی در خرد ممکن است از چندین عامل ناشی شوند .

– افراد ممکن است در سرسپردگی خود به آرمان حل مسایل برای نیل به خیر همگانی فرق داشته باشند .

– افراد ممکن است از لحاظ ارزش هایی که برای خوب یا درست بودن قائل اند با هم متفاوت باشند . ممکن است در توانایی افراد در توازی بخشیدن به علایق چندگانه ( درون فردی ، بین فردی ، و فرافردی ) و پاسخ های چند گانه ( سازش ، شکل دهی و انتخاب محیط ) تفاوت های فردی وجود داشته باشد .

– افراد ممکن است در سطح دانش ضمنی و وسعت حیطه هایی که در آنها دانش ضمنی دارند ، متفاوت باشند .

همه این تفاوت ها در عواملی که در توازی بخشیدن به فرایندی که در داوری خردمندانه موثرند ممکن است به گستره ای از عوامل پیشینی مانند سن ، تجربه ، انگیزش ، شخصیت ، هوش عملی ، و هوش تحلیلی مربوط باشند .

آموزش خرد : به علت این که خرد بهره گیری از دانش ضمنی را می طلبد ، نمی توان آن را آموزش داد . دانش ضمنی از طریق تجربه شخصی و به احتمال با سرمشق گیری ، و نه با آموزش رسمی ، کسب می شود .

(دانش ضمنی یا دانش تلویحی به دانشی اشاره دارد که در پی تجربه‌ها، مهارت‌ها، و دانایی‌های شخصی، در اذهان مردم جوامع پدید می‌آید، و به آسانی تن به نمایش و بیان صریح نمی‌دهد. به عبارت دیگر می توان گفت که به مرور زمان و با ادامه جریان زندگی نوعی از دانش در درون اشخاص نهادینه می گردد) لذا ، طبق نظریه استرنبرگ ، اگر چه خرد را نمی توان به شیوه معلم مدار آموزش داد ، به مردم می توان کمک کرد با کار آموزی نزد افراد ماهر در حل مسایل پیچیده ، افرادی خردمند بارآیند .

بنام  خداوند   جان   و   خرد             کزان  برتر اندیشه  بر نگذرد

خرد چشم جانست گر  بنگری            تو بی چشم شادان جهان نسپری

خرد رهنمای و خرد دلگشای           خرد دست گیرد به هردو سرای

خرد جوید آگنده راز     جهان           که چشم سر ما   نبیند      جهان

تو چیزی مدان کزخرد بدتراست        خرد بر همه نیکوییها  سر است

دلی کز خرد گردد آراسته                چو گنجی بود پر زر و خواسته

 به امید روزی که خرد خفتگان ما هم بیداری خرد را تجربه کرده و راه های بهتر و کارساز تری را برای تربیت انسان های خردمند به کار گرفته و کشور را به سوی تعامل و بهزیستی هدایت کنند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

займ на карту онлайн срочный займ на карту займ на карту срочно без отказа