займы с плохой кредитной историей
پنجشنبه, ۱۲ دی ۱۳۸۷ ساعت ۱۳:۳۹
تخصصی فناوری اطلاعات؛ گردش اطلاعات… Circulation of information

 

دانش بشر یعنی اطلاعات؛ و اطلا‌عات منهای ارتباطات بی معناست.

مهدی یاراحمدی خراسانی
مقدمه

 

دانش بشر یعنی اطلاعات و اطلاعات منهای ارتباط بی معناست . در عصر حاضر توسعه از مفهوم سخت افزاری خود خارج شده و در تعریف آن باید بر ارتباطات و اطلاعات تأکید کرد .اطلاعات به عنوان ماده گرانیها قرن حاضر ، به نظامهای اطلاعاتی و ارتباطی پیشرفته نیاز دارد . در واقع تفاوت عمده میان کشورهای پیشرفته و عقب مانده درنقش و ارزش اطلاعات آنها نهفته است . بر پایه نظریات برخی از صاحبنظران ، قدرت در جایی متمرکز می شود که بیشترین اطلاعات در آنجا وجود دارد . و امروزه شاهد آنیم با توجه به اهمیت و نقش اطلاعات جنگ های سرد و ( بعضاً سخت ) در ارتباط با دستیابی، نگهداری و دسترسی به اطلاعات در جوامع صورت می پذیرید.

 

باید های فناوری اطلاعات با توجه به ضرورت گردش اطلاعات

 

یکی از موارد فسادآور، نبود گردش آزاد اطلاعات است. اگر  مردم به طور مساوی به اطلاعات دسترسی نداشه باشند  رانت اطلاعاتی به وجود می‌آید. مردم باید فرآیندها و تصمیمات را بدانند و در مورد برگزاری مناقصه‌ها به طور مساوی از اطلاعات برخوردار باشند. با عنایت به این مطالب نظام IT   می بایست در برگیرنده ی باید های زیر باشد:
۱- گردش آزاد اطلاعات.

۲- دسترسی مردم به طور مساوی به اطلاعات.

۳- عدم رانت اطلاعاتی.

۴- اطلاع مردم از فرآیندها و تصمیمات.

۵- اطلاعات برگزاری مناقصه‌ها، به طور مساوی منتشر ‌شود.

۶- آزادی اطلاعات در جامعه.

 

نظام IT   مناسب برای گردش اطلاعات

 

نظام IT   مناسب برای گردش اطلاعات باید بتواندبه سوالات زیر بصورت دقیق و کامل پاسخ داده دهد:

۱-چگونه می‌توان سیستم گردش اطلاعات ایجاد کرد؟

۲- نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات ( آی تی و آی سی تی) در سیستم گردش اطلاعات چگونه است؟

۳-چگونه می‌توان دسترسی مساوی مردم به اطلاعات در این سیستم را تضمین کرد؟

۴- رانت اطلاعاتی یعنی چه و چگونه به وجود می‌آید؟

۵- چرا مردم از فرآیندها و تصمیم‌ها اطلاع ندارند؟

۶- چگونه می‌توان سیستمی طراحی کرد که مسئولان و مدیران مجبور به انتشار اطلاعات مربوط به تصمیم‌ها و فرآیندها شوند؟
۷- چگونه می‌توان اطلاعات مربوط به مناقصه‌ها را به طور مساوی در دسترس مردم قرار داد؟

۸- آزادی اطلاعات چیست؟

۹- آزادی اطلاعات چه اصول و محورهایی دارد؟

۱۰- چشم‌انداز آینده تولید، توزیع، گردش و مصرف اطلاعات چگونه است؟

 

سیستم گردش اطلاعات
اطلاعات (Information) هر نوع داده، سند، فایل و اطلاعی است که قابل ارایه و انتقال به دیگری باشد.از نظر حقوقی اطلاعات یا مجانی است ( تبلیغات) و یا دارای ارزش اقتصادی و موضوعیت مالی ( حقوق مالکیت‌های فکری و شعب مختلف آن، سهام، اوراق بهادار و پول دیجیتال) و یا دارای ارزش مقدماتی برای مبادله است ( تبادل اطلاعات تجاری و بازرگانی) و یا جزو حریم خصوصی اشخاص و یا در نهایت اطلاعات دولتی است (طیف وسیعی از اطلاعات بوروکراتیک و مرتبط با امنیت ملی).
برای ایجاد سیستم گردش اطلاعات باید به دو نکته توجه کرد:
۱- «‌فناوری» انتقال اطلاعات.

۲- «‌اطلاعات» جریان یافته در بستر فناوری.
سیستم های رایانه‌ای و اینترنتی به کمک تکنولوژی انفورماتیک و اتوماسیون مهمترین فناوری‌های موجود برای انتقال اطلاعات در عصر کنونی به شمار می‌آیند. در بخش محتوای اطلاعات جریان یافته در این بستر یا شبکه فنی، مسئله مهمتر و بلکه مشکل‌تر است چرا که با وجود در اختیار بودن سیستم‌های انتقال اطلاعات، بخش‌های مختلف دولتی و اداری خود را ملزم به انتشار اطلاعات روی این شبکه‌ها نمی‌بینند.

بخش دولتی، تنها تولیدکننده بزرگ اطلاعات در محدوده‌های قانون‌گذاری، آمار، فرهنگ، اقتصاد، حمل ونقل، تحقیقات و صنعت می‌باشد. از دیدگاه اقتصادی این اطلاعات به کمک فناوری جدید می‌تواند به واسطه ارزش افزوده‌ای که بخش خصوصی درآن ایجاد می‌کند به موضوعی برای تجارت تبدیل و ثروت‌های زیادی از طریق ایجاد شغل‌های جدید اطلاعاتی تولید شود.

 

رانت اطلاعاتی
بخش زیادی از اطلاعات موجود در دستگاه‌های دولتی، به دلیل تشخیص مدیر مربوطه و یانگرش سنتی نسبت به موضوع، انتشار اطلاعات به بایگانی ثابت سپرده می‌شود، هنگامی که اصل آزادی دسترسی -طبق قانون- به رسمیت شناخته نشده است. مسئول سازمان و نهاد دولتی خود تصمیم می‌گیرد که چه چیزی را در دسترس قرار دهد و چه مدرکی محرمانه و سری باشد.
منتشر نشدن اطلاعات توسط دستگاه‌های دولتی در برخی موارد منجر به ایجاد رانت اطلاعاتی می‌شود.
رانت‌اطلاعاتی یعنی دسترسی ویژه یک فرد یا گروه به اطلاعات و پنهان نگه داشتن آن از دسترس عموم.

البته بدیهی است که حق دسترسی مردم به اطلاعات نباید نامحدود باشد. اصولی وجود دارند که به موجب آن بعضی موارد مستثنی هستند.

این محدودیت‌ها در سه گروه اصلی قرار دارند:

۱- حمایت از منافع کشور ( امنیت ملی و نظم عمومی)

۲- حمایت از اشخاص ثالث (‌حریم خصوصی افراد واسرار تجاری شرکت‌ها)

۳- حمایت از فرایندهای تصمیم‌سازی و اجتناب از هزینه وفعالیت اداری زیاد.

 

نقش فناوری اطلاعات وارتباطات برای ایجاد سیستم گردش اطلاعات
فناوری اطلاعات مهمترین تکنولوژی موجود جهانی برای ایجاد سیستم های انتشار اطلاعات در جوامع است و رایانه‌ها فقط بخشی از این فناوری هستند. متاسفانه بهره‌گیری غلط از رایانه در سیستم دولتی خود به معضل جدیدی تبدیل شده است. درحال حاضر رایانه‌ها در موسسات مالی، اقتصادی و اداری نه به عنوان سیستم‌های رایانه‌ای مورد استفاده قرار گرفته‌اند، بلکه حداکثر به عنوان منابع ذخیره اطلاعات دیده می‌شوند که با توجه به فرایندهای اضافی ورود ثبت اطلاعات، نظام بوروکراتیک کشور بیش از پیش طولانی و ناکارآمد شده است.

اکنون حداقل ۸ سرویس مهم اینترنتی مبتنی بر شبکه جهانی اینترنت وجود دارد که از طریق آنها می‌توان به انتشار اطلاعات درکشور پرداخت. وب سایت، ایمیل، وبلاگ، چت روم، فروم، یوزنت، تل‌نت و بانک‌های اطلاعاتی از این جمله هستند. باایجاد بسترهای فنی و شبکه‌ای می توان اطلاعات موجود را روی پرتال‌های اینترنتی منتشر کرد و دریافت و انتقال اطلاعات را می‌توان از طریق اینترنت و اینترانت انجام داد. این سیستم می‌تواند بخش مهمی از پروژه مهم دولت الکترونیک در ایران تلقی شود.
انقلاب اطلاعات و سیستم اینترنت باعث شده است تا مفاهیم مربوط به حق دسترسی عمومی به اطلاعات از ریشه دگرگون شود. قوانین و قواعد « دسترسی به اطلاعات دولتی» در ایران عمدتا”‌پیش از انقلاب، اطلاعات تدوین شده‌اند. یعنی زمانی که واسط کاغذی مهمترین وسیله ارائه اطلاعات به متقاضی بود.

در این وضعیت توان بسیار محدودی برای دریافت اطلاعات وجود داشت، اما اکنون هر نهادی می تواند از طریق سرویس‌های اینترنتی اقدام به انتشار اطلاعات و دریافت تقاضاهای مردم کند. متاسفانه لایحه آزادی اطلاعات که اکنون در مجلس خاک می‌خورد، از بینش دیجیتالی برخوردار نیست و همچنان اصل کاغذ محوری بر آن حاکم است.

 

فساد اداری حاصل از عدم گردش اطلاعات
منتشر نشدن و عدم گردش اطلاعات باعث فساد اداری می‌شود و انتشار آزادانه اطلاعات و حق مردم برای دسترسی مساوی وعادلانه به اطلاعات منجر به جلوگیری از رانت‌های اطلاعاتی دولت می‌شود.

همچنین قانونمند کردن جریان اطلاعات دولتی به شفافیت فعالیت اقتصادی و سیاسی منجر خواهد شد و خطوط قرمزی که امروز به سلیقه افراد تعیین می‌شود، از طرف بالاترین سطوح قانونگذاری کشور معین و مشخص خواهد شد.

انتشار اطلاعات مربوط به برگزاری مناقصه‌ها و مزایده‌ها بر روی وب‌سایت اینترنتی سازمان‌ها باعث می‌شود تا علاوه بر دسترسی عموم به این اطلاعات امکان نظارت عمومی بر عملکرد دولت نیز پدید آید که این مسئله مهمترین عامل کاهش فساد اداری خواهد بود.

 

تولید، توزیع و مصرف اطلاعات
هر یک از فرآیندهای تولید، توزیع و مصرف اطلاعات، دارای ویژگی‌های خاص خود هستند. این سه ارتباط سیستمیک و مستقیم هم با یکدیگر دارند. رویکرد به تولید و انتشار اطلاعات، به طور کلی در جوامعی صورت می‌گیرد که به اصطلاح وارد مرحله جامعه اطلاعاتی (I,formation Society) شده باشد.

جوامع در گذار به توسعه یافتگی مراحل کشاورزی، صنعتی و فراصنعتی را طی کرده و وارد مرحله‌ای شده اند که در آن محور توسعه اطلاعات است. در جامعه اطلاعاتی مغز افزار به جای سخت‌افزار و اطلاعات و آگاهی و دانش به جای بازو و قدرت بدنی و سیستم‌های پردازش اطلاعات و شبکه‌ها به جای ماشین‌های صنعتی در محور توسعه قرار دارند. به قول امانوئل کاستلز ما وارد عصر جدیدی شده‌ایم که اطلاعات در آن حرف اول را می‌زند: عصر اطلاعات.

نتیجه گیری

 

فراهم ساختن امنیت اطلاعات و ارتباطات

 

هرچند با توجه به مطالب فوق الذکر گردش اطلاعات امری بایسته و ضروری است ولی زمانی که صحبت از زیرساخت ارتباطی و اطلاعاتی سازمان به میان می‌آید، بی‌درنگ مهمترین موضوعی که به ذهن خطور می‌کند مساله چگونگی امنیت اطلاعات و ارتباطات سازمان است. یک ساختار ارتباطی هرچقدر هم که پیشرفته باشد، اگر امن نباشد، فلسفه اصلی به‌کارگیری فناوری اطلاعات در سازمان را زیر سوال می‌برد و همه کارکردهای مثبت آن را به خطر می‌اندازد. مدیر فناوری اطلاعات در سازمان باید متوجه باشد که اگر به موازات تسهیل روند گردش اطلاعات در سازمان فکری به حال افزایش امنیت بستر اطلاعاتی نکند، افزایش میزان تبادل اطلاعات عملا به معنی به خطرانداختنِ هرچه بیشتر دانش، تجربه، سرمایه معنوی و از همه مهمتر اسرار محرمانه سازمان است که گاه ارزش اقتصادی یا راهبردی فراوان دارد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

займ на карту онлайн срочный займ на карту займ на карту срочно без отказа