ورود توسط ادمین

هوش مدیریتی

هدف مدیریت افزایش بهره‌وری سازمان‌ها است. بنابراین، مدیران اصیل و حرفه‌ای باید بکار گرفته شوند تا بهره‌وری سازمان‌ها افزایش یابد. عملکرد مدیر به استعداد، شخصیت و توانایی او بستگی دارد. استعداد شامل هوش، دانش، مهارت و تجربه مدیریتی؛ شخصیت شامل عقایدها، ارزش‌ها، نگرش‌‎ها و رفتارهای مدیر؛ و توانایی شامل انگیزه و تلاش مدیر است.

درک شبکه های عصبی و یادگیری عمیق

تصور کنید به کودک آموزش می دهید که انواع مختلف میوه ها را تشخیص دهد. شما به آنها یک سیب نشان می دهید و می گویید: “این یک سیب است.” کودک به رنگ، شکل و اندازه آن نگاه می کند تا به یاد بیاورد که سیب چه شکلی است. دفعه بعد که میوه مشابهی را […]

شبکه عصبی بازگشتی یا RNN چیست ؟ (Recurrent Neural Network)

شبکه عصبی بازگشتی (Recurrent Neural Network) دسته‌ای دیگر از شبکه های عصبی است. به‌صورت خلاصه به این خانواده از شبکه‌ها، شبکه RNN نیز گفته می‌شود. شبکه عصبی بازگشتی برای پردازش داده سری زمانی (Time Series) و داده ترتیبی (Sequential) مناسب است. سهام در بورس و داده‌های متنی (جمله و پاراگراف) به‌ترتیب مثال‌هایی از داده سری زمانی و ترتیبی هستند (شکل 1 و […]

آشنایی با شبکه عصبی LSTM

شبکه عصبی LSTM اولین بار توسط Hochreiter و Schmidhuber در سال 1997 معرفی شد. البته، در سال‌های بعد این کار توسط بسیاری از افراد بهبود داده شد. شبکه LSTM یک شبکه نسبتا قدیمی است. اما در طیف وسیعی از مسائل استفاده می‌شود و هنوز از محبوبیت بالایی برخودار است. به این نمودار که از سایت paperswithcode برداشتم، نگاه کنید؛ می‌بینید […]

لیدرشیپ | رهبری (آنچه یک رهبر باید بداند)

بودن در سمت مدیر شرکت یا مدیر پروژه تنها کافی نیست. هر لیدر یا رهبر خوب نیازمند یکسری از مهارت‌های ظریف برای برقراری ارتباطات مثبت با کارمندان و یا اعضای تیم می‌باشد. با رعایت تکنیک‌های رهبری یا لیدرشیپ در سازمان می‌توان باعث شد تا افراد با اشتیاق و انگیزه فراوان به سمت هدف مشخص شده حرکت کنند.

زمانی که سازمانها درصدد استخدام فردی به عنوان رهبر یا لیدر هستند، در جستجوی فردی هستند که توانایی برقراری ارتباط‌های موفق و با کیفیت با همکاران، مشتریان و افراد دیگر در محل کار و یا خارج از آن را داشته باشند. افرادی که در سمت رهبری ایفای نقش می‌کنند باید توانایی در اولویت قرار دادن افراد را داشته باشند. کارفرمایان افرادی با درجه هوش هیجانی بالا، صبر و تحمل بالا و همچنین با دانش منابع انسانی باشد؛ برای این این سمت را ترجیح می‌دهند.

ERP در یک نگاه

نرم‌افزارهای ERP یا برنامه‌ریزی منابع سازمانی این روزها برای مدیریت هزاران کسب و کار در هر اندازه و در هر صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. محبوبیت این نرم‌افزارها بخاطر این است که تمامی فرآیندهای تجاری یک کسب و کار را به هم متصل کرده و به صورت یکپارچه مدیریت می‌کنند. اما آیا یک سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمان برای کسب و کار شما نیز مناسب است؟ برای پاسخ به این سوال، در این مقاله ضمن تعریف ERP به مزایا، معایب و کاربردهای آن می‌پردازیم.

روش های تحلیل فرآیند

برای شروع باید بدانید که با استفاده از استاندارد APQC و با تعریف سطوح فرایند می‌توان اولین قدم تحلیل فرآیند که شناسایی فرایندها می‌باشد را انجام داد. بنابراین یک سازمان می‌تواند با توجه به اهداف آن سازمان سیاست‌های اجرایی خود را تدوین کرده و با توجه به آن زنجیره ارزش سازمان خود و شناسایی فرآیندهای طبقاتی را انجام دهد.

فرایند کسب و کار (Business process)

هر کسب و کاری دارای فرآیندهای مختلفی است، که برخی از آن‌ها به طور روزانه بارها صورت می‌گیرند و برخی دیگر استفاده کمتری دارند؛ در هر صورت، کسب و کارهای برای پیشرفت و توسعه، باید فرآیندهای خود را شناسایی و مدیریت کنند.

به طور کلی، فرآیند کسب و کار (Business Process) مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و اقدامات محسوب می‌شود، که در راستای شناسایی فرآیندهای موجود در یک کسب و کار و سپس مدیریت یا خودکارسازی آن‌ها صورت می‌گیرند.

مدیریت فرایند کسب و کار (BPM)

مدیریت فرآیند کسب و کار (BPM) روشی برای سازماندهی و مدیریت فرآیندهای مختلف یک کسب و کار می‌باشد. در هر سازمان و کسب و کاری، فرآیندهای مختلفی وجود دارد، که هر کدام از آن‌ها از مراحل متفاوتی برخوردار هستند؛ حال بسیاری از این فرآیندها مراحل اضافی دارند، که با مدیریت آن‌ها و اصلاح فرآیندها، می‌توان علاوه بر صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها، موجب افزایش بهره‌وری کسب و کار نیز گردید. اینجاست که مفهوم مدیریت فرایند کسب و کار یا BPM به کار می آید.

DQ یا شرافت در رهبری

با توجه به تاثیر مستقیم تصمیمات مدیران روی کارمندان یک سازمان و گاه افراد یک جامعه ممکن است باعث به وجود آمدن نگرش مثبت یا منفی برای آن سازمان شود. تمام این تاثیرات بر اساس سه عامل ضریب هوشی IQ ، هوش هیجانی EQ و هوش شرافت DQ به وجود می آید. مدیری در یک سازمان موفق خواهد بود که بتواند مفهوم این سه تاثیر را درک کرده و به روشی خلاقانه و ترکیبی به اهداف خود در سازمان برسد.