گونه شناسی رهبری(لیدرشیپ) با استفاده از استعاره ها؛

1- دکتر دکتر کسی است که می تواند منابع اختلال یا تعارض را در یک گروه به طور ماهرانه تشخیص دهد، راه حل های یکپارچه را پیشنهاد کند و تعادل اجتماعی را حفظ کند. پزشکان، فداکار هستند و هدفشان ارتقای رفاه پیروانشان با ترغیب آنها به دنبال کردن اهداف بلندمدت و واقع بینانه و نه کوتاه مدت است. این رهبر وظیفه متقاعد کردن پیروان برای پیروی از یک دستورالعمل تجویز شده جهت “حل” مشکلات سیستماتیک را برعهده دارد. مثال: ایندرا نویی، مدیرعامل سابق پپسی، که شرکت را برای توسعه موفقیت آن در بلندمدت تغییر جهت داد.
2 – ناوبر ناوبر فردی است که می تواند به دنبال کنندگان در بدترین طوفان ها کمک کند. ناوبرها به ویژه با محیط خود هماهنگ هستند و به ویژه مشتاق پیش بینی چالش های آینده و همچنین مدیریت عواقب موانع ناخواسته هستند. عزم، عقلانیت و تأثیر اجتماعی ناوبرها، آنها را به چهره های الهام بخش تبدیل می کند، و در حالی که برخی ممکن است تخصص ناوبر را درک نکنند، این رهبر از برجسته شدن هراسی ندارد. مثال: فردریک داگلاس، یک ملغاگر که فعالیت های حقوق مدنی را بسیج کرد و به ترسیم مسیر پایان بردگی کمک کرد.
3 – هنرمند هنرمند متفکری آزاده و مبتکر است که می تواند دیدگاه منحصر به فرد خود را از آینده پرورش دهد و به حرکت درآورد. هنرمندان از ساختارهای اجتماعی جدا شده اند و ماهیت ظاهراً تغییرناپذیر نظام های کنونی را زیر سؤال می برند و به دیگران سیستم جدیدی پیشنهاد می کنند که در آن هماهنگی، نظم و عدالت در درجه اول اهمیت قرار دارد – آرمانی که خودشان از آن حمایت می کنند. از آنجایی که هنرمندان پیشگام هستند، آنها با چالش غلبه بر محدودیت های روش های تفکر قبلی روبرو هستند – که ممکن است به معنای ساختن از پایه برای تحقق دیدگاه های خود باشد – اما یکپارچگی و اشتیاق آنها، آنها را به عنوان منبع الهام برای دیگران ترسیم می کند. مثال: ایلان ماسک یک رویاپرداز فناوری است که با بسیاری از ویژگی های هنرمند مطابقت دارد.
4 – معلم معلم فردی آگاه است که آشکارا با پیروان درگیر می شود تا افق دید آنها را گسترش دهد. معلمان معمولاً معقول، سخاوتمند و از نظر فکری محترمانه رفتار می کنند و با دیگران نظرات خود را مبادله می کنند و در عین حال آنها را از منطقه امن خود بیرون می کنند. معلمان ممکن است در ارائه تخصص منحصر به فرد خود و عقاید از پیش تعیین شده چالش برانگیز با یک “شکاف دیدگاه” بین خود و دانش آموزان خود مواجه شوند که منجر به مقاومت می شود. با این وجود، هدف معلمان ترویج درک متقابل با استقبال از پرسشگری و برانگیختن بحث است. مثال: میخائیل گورباچف، که ایده هایش برای بسیاری تحریک کننده بود، اما روس ها را به از خود راضی بودن تشویق می کرد و باعث فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی شد.
5- بافنده بافنده ماهر است که انواع بسیار متفاوتی از مردم را گرد هم آورده و افراد نرم خو و مصمم را تشویق می کند تا در تعقیب اهداف مشترک متحد شوند. بافندگان تفاوت ها را تحمل می کنند، اما ارزش های مشترک را در میان پیروان متنوع خود ترویج می کنند و ممکن است در صورت لزوم، مخالفان را حذف کنند. به طور کلی، بافندگان همکاری را ترویج می کنند و می توانند شخصیت های شجاع و محتاط را به دلیل دیدگاه های متوازن منحصر به فرد خود متحد کنند. مثال: جیم کوچ، دانشمند نابینای کامپیوتر و رهبر تجارت، کمک های ارتباطی را برای نابینایان توسعه داد.
6 – بذرپاش بذرپاش یک رهبر خردمند و فروتن است که ایده های بزرگی را در درون کسانی که آنها را احاطه کرده اند می کارد. آنها اجازه می دهند کلماتشان در پیروانشان ریشه دواند، پرورش داده شود و میراثی برای نسل های آینده باشد. بذرپاش به دیگران قدرت می دهد تا مستقل فکر کنند و ابتکارات جدیدی را انجام دهند، و اهمیت عقب نشینی را برای اجازه دادن به دیگران برای تطبیق ایده های خود با زمان تشخیص می دهد. مثال: اکتشافات علمی ماری کوری یک تغییر پارادایم در جامعه علمی ایجاد کرد و به توسعه اشعه ایکس منجر شد.
7 – چوپان چوپان کسی است که به رفاه «گله» اختصاص دارد و نقش محافظتی و مراقبتی را برای پیروان به عهده می گیرد. با این حال، ماهیت نیات چوپان ها می تواند مبهم باشد، زیرا آنها ممکن است به دنبال رفاه پیروان خود به عنوان وسیله ای برای سود بردن خود باشند. این رهبر فردگرا، عملی و ماهر در تأثیرگذاری بر دیگران است. به عنوان مثال: تراویس کالانیک، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل سابق اوبر، اظهار داشت که اوبر از رانندگان محافظت می کند و برای آنها ارزش قائل است – اما همچنین ابراز تمایل کرد که در نهایت رانندگان را کاهش دهد و به سمت استفاده از خودروهای خودران برای به حداکثر رساندن سود حرکت کند.
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *