چگونه محیط فیزیکی زندگی کاری شما را شکل می دهد؛

همه کارها در یک مکان انجام می شود، و بحث در مورد اینکه آن مکان چیست و کجاست، همیشه وجود داشته است. کارکنان انتخاب های آگاهانه تری در مورد مکان کار خود دارند مانند دفتر کار در خانه یا در اتاق خواب، در کافه محل یا فضای کار مشترک، در قطار یا هتل، یا در یک دفتر سنتی در شهر. جایی که کارتان را انجام می دهید مهم است، زیرا بدون اینکه خودتان بدانید، محل کار مسیر حرفه ای شما را تثبیت می کنند و احساستان نسبت به خودتان را شکل می دهند. ما با اقتباس از تئوری هویت محل کار، که تحقیق در مورد روانشناسی محیطی، رفتار سازمانی و طراحی محل کار را ترکیب می کند، بینشی را در مورد چگونگی شکل دادن به چشم انداز فیزیکی محل های کاری، ارائه می دهیم تا به شما کمک کند تا در محل کار به بهترین خود تبدیل شوید. شکل و کارکرد محل کار مدرن ما
📌محل کار از عناصر متعددی تشکیل شده است که بر توانایی ما برای عملکرد مؤثر، ارتباط ما با دیگران و تسهیل انجام کار تأثیر می گذارد: 1. کارکردی: ویژگی های فیزیکی که کار ما را تسهیل می کند حسی: نور، صدا، بو، بافت، رنگ و نماها 2. اجتماعی: فرصت هایی برای تعاملات بین فردی 3. زمانی: نشانگر دستاوردهای گذشته یا آرزوهای آینده ما اما محل کار ما چیزی بیش از مجموعه ای از ویژگی های زمینه ای است که پس زمینه فعالیت های کاری ما را تشکیل می دهد. محل های کار مهم هستند، زیرا هم هویت حرفه ای ما را منعکس می کنند و هم آن را ناخواسته شکل می دهند – چه کسی بودیم، چه کسی هستیم، و چه آرزو به عنوان یک کارمند داریم. وقتی نقاط عطف، خاطرات و تجارب شکل دهنده زندگی را در آن ها جمع می کنیم، هویت های ما با محل کارمان درهم تنیده می شوند. آیا می توانید اولین محل کار خود را که دارای روابط حرفه ای مهم بود یا اولین رئیس سختگیر خود را به وضوح به یاد بیاورید؟ آیا شما در یک کافی شاپ محلی برای انجام کارهایتان «جایگاه خود» را دارید؟ آیا تلاش می کنید اتاق، میز یا دفتر را به اصطلاح «مال خود» کنید؟ مکان ها ما را شکل می دهند و ما به نوبه خود آن ها را شکل می دهیم، زیرا می توانند انگیزه های هویتی مختلفی را برآورده کنند، مانند نیازهای اساسی ما برای “خانه”، احساس تعلق و پذیرش، یادگیری و رشد، و داشتن حس استمرار در طول زمان و انسجام در مورد اینکه ما چه کسی هستیم. در این فرآیند، احساس ما از خود در بافتی که در آن کار می کنیم تعبیه می شود و محل کار خود را به عنوان بخشی از احساس خود با خود حمل می کنیم. برعکس، همان طور که یک محل کار می تواند به ما کمک کند تا بهترین خودمان را درک کنیم، همچنین می تواند تلاش های ما را ناکام بگذارد و باعث شود ما احساس بی قیدی و رکود کنیم. با در نظر گرفتن این مسائل، در اینجا نحوه ایجاد محل کاری را تشریح می کنیم که در آن بتوانید بهترین خود را شکوفا کنید.
1- محل کار فعلی خود را ممیزی کنید. برای هرجایی که در آن کار می کنید، در خانه، اداره یا هر جای دیگر در نظر بگیرید که چگونه ابعاد آن را تجربه می کنید و آن به چه بخش هایی از شما مربوط می شود. مهم تر از همه، توجه کنید که این ابعاد چه احساسی در شما ایجاد می کند، به شما اجازه انجام چه کاری را می دهد و به شما اجازه می دهد چه کسی باشید. زمانی را صرف پاسخ دادن به سوالات زیر کنید که می تواند شما را در مسیر شکل دهی آگاهانه تر محل های کارتان قرار دهد: حس کلی شما از این محل کار چیست؟ وقتی وارد آن می شوید چه احساسی دارید؟ به عنوان مثال، آیا برای شما احساس آرامش به ارمغان می آورد؟ آیا شما را مضطرب می کند؟ آیا به شما انرژی می دهد؟ حواس شما را پرت می کند؟ تمرکز شما را چطور؟ محل کار شما چگونه بر انجام کار تأثیر می گذارد؟ آیا کارآمد و مؤثر عمل می کنید؟ آیا موانع فیزیکی/ اجتماعی برای انجام کار شما وجود دارد؟ آیا نحوه تغییر وظایف در طول روز را تسهیل می کند؟ محل کار شما چه تاثیری بر روابط اجتماعی دارد؟ آیا احساس ارتباط و احترام می کنید؟ یا احساس یک طرد شده را دارید؟ آیا احساس تعلق یا بی تعلقی می کنید؟ آیا محل کار شما منعکس کننده مسیر حرفه ای شماست؟ آیا به شما یادآوری می کند که کجا بوده اید (و چه پیشرفتی داشته اید)؟ آیا به شما اجازه می دهد اهداف خود را برای آینده به تصویر بکشید؟
2- معنای شخصی عناصر مکان را ارزیابی کنید.
این ارزیابی نیاز به درون نگری دارد. با نگاهی به پاسخ های خود در مرحله اول، در نظر بگیرید که آیا و چگونه محیط فیزیکی شما منعکس کننده فردی است که می خواهید در محل کار باشید یا خیر. مکان شما کدام انگیزه های هویتی را برآورده می کند؟ چه بخش هایی از هویت شما را فعال یا غیرفعال می کند؟ آیا احساس می کنید آن طور که می خواهید دیده می شوید؟ آیا از اینکه در این مکان ممکن است تغییر کنید هیجان زده هستید یا اینکه شما را در نسخه ای از خودتان که می خواهید، حبس می کند؟ آیا جنبه هایی از محیط وجود دارد که با شما ناسازگار باشد؟ به عنوان مثال، اگر بخشی از هویت شما “عاشق طبیعت” است، ممکن است در محیط کاری که می توانید فضای سبز را ببینید یا با آن تعامل داشته باشید (حتی به صورت عکس) احساس همسویی و بهره وری بیشتری داشته باشید. برعکس، در برخی نقاط ممکن است احساس کنید که از بهترین یا خلاق ترین خود جدا شده اید، زیرا دفتر شما در وسط شهر است و باعث می شود در یک جنگل بتنی به دام افتاده باشید. سپس، محل کار ایدئال خود را تصور کنید. چه بخش هایی از گذشته، حال یا آینده ایدئال شما را منعکس می کند؟ وقتی به رهبر تیم بودن، خلاق بودن یا مشارکتی بودن فکر می کنید، بهترین بیان و زندگی این هویت ها را کجا تصور می کنید؟ شاید بتوانید با بخش های مختلف خود در یک محل کار ارتباط برقرار کنید، یا ممکن است از طریق مجموعه ای از چندین محل کار، بخش های مختلف خود را درک کنید. به عنوان مثال، دفتر زوریخ شرکت سوئیسی On به طور خاص طراحی شده است تا به کارکنان کمک کند تا در یک ساختمان بخش های مختلف خود را فعال و زندگی کنند. دکور الهام بخش ارتباط با طبیعت، حرکت و سلامتی و همچنین مدرنیته و نوآوری است. طبقات اداری آن ها به «محله های» موضوعی گروه بندی شده است که هر کدام دارای یک طبقه اختصاصی برای تجمع و اتصال هستند. تعدادی از طبقات برای کارهای مشترک طراحی شده اند، درحالی که بقیه به طور ویژه برای کارهای فردی و متمرکز ساخته شده اند. به آینده نگاه کنید: به راه های رشد، به بخش هایی از شما که به توجه و «فضا» نیاز دارد، و به محل کار مختلف که می تواند به شما در رسیدن به آن کمک کند، بیندیشید. با توجه به دسته بندی های بخش قبل، فرصت های بهبود را در کجا می بینید؟ استفاده از یک رویکرد مبتنی بر هویت برای ارزیابی جایی که اکنون هستید و جایی که می خواهید باشید به شما کمک می کند تا تلاش های خود را بر مکان سازی متمرکز کنید. 3- عمل کنید. در مکان سازی شرکت کنید تا مکان خود را شکل دهید تا بهتر نشان دهید که چه کسی هستید و چه کسی می خواهید باشید. آیا می توانید با ابعاد محل کار فعلی تان کار کنید یا باید مکان های جدیدی پیدا کنید (مثلاً یک دفتر در خانه یا فضاهای دیگر) که به شما در دستیابی بهتر به انگیزه ها و اهداف هویتی تان کمک کند؟ اگرچه هر محل کار دارای محدودیت های مختلفی است، تقریبا همیشه راه هایی وجود دارد که حداقل در آن ها تغییراتی ایجاد کنید. به عنوان مثال، ممکن است شما یک دفتر خصوصی در خانه نداشته باشید اما بتوانید در مورد زمانی که آن ها نباید مزاحم شما شوند با خانواده خود مذاکره کنید. یا، اگر در یک دفتر طرح باز کار می کنید، شاید بتوانید به اتاق کوچک دور از شلوغ ترین مناطق بروید و از هدفون های حذف نویز استفاده کنید. در اینجا چند ایده مکان سازی وجود دارد: محل کار خود را شخصی سازی کنید. سازمان ها می توانند مکانی برای تعلق یا طرد اجتماعی باشند، بسته به اینکه چگونه نشان دهند که چه کسی هستیم و چه ارزشی برای سازمان داریم. با شخصی سازی محل کار خود می توانید در سازمان خود فضایی برای خود ایجاد کنید. به عنوان مثال، ممکن است محل کار خود را با نشانه های هویتی الهام بخش مانند جوایز یا گواهینامه ها یا با مصنوعاتی که احساسات گرم دلتنگی را به شما بازمی گرداند، پر کنید، مانند یک عکس ارزشمند از تیم قدیمی خود. این نشانه ها می توانند به شما کمک کنند تا در محل کار احساس یکپارچگی و دیده شدن بیشتری داشته باشید.
استفاده از فضای کاری خود را تغییر دهید. اگر در مشکلی گیر کرده اید یا احساس بی حالی و بی انگیزگی می کنید، ممکن است نشان دهنده این باشد که باید چند ساعت در روز در مکان دیگری کار کنید. تحقیقات نشان می دهد که تغییرات ظریف در محیط مانند ارتفاع سقف یا عناصر طبیعی اغلب می تواند نوع متفاوتی از تفکر را تحریک کند و بر رفاه شما تأثیر بگذارد. گاهی اوقات ما به بیش از یک مکان برای رفع نیازهای خود نیاز داریم. برای مثال، می توانید برای مدتی به قسمت دیگری از ساختمان بروید تا بخش دیگری از خود را فعال کنید. شاید برای کارهایی که نیاز به تفکر و محاسبات دقیق دارند، مکانی را ترجیح می دهید که بتوانید در آن تنها باشید، درحالی که محیط پرانرژی تر و جمعی برای کارهایی که نیاز به خلاقیت دارد، مناسب تر است. ممکن است متوجه شوید که گسترش حس خود از محل کار با تغییر منظم فضاها به شما کمک می کند تا مجموعه کارهای مختلف خود را به طور موثرتری انجام دهید. نوع ارتباط مناسب را از طریق فضای کاری خود پیدا کنید. شاید کار در خانه باعث شده است که شما احساس انزوا کنید. درحالی که ممکن است از سکوت و تمرکز لذت ببرید، می توانید نیاز خود به احساس تعلق را با گذراندن یک روز در هفته در دفتر یا حتی کار در یک مکان شلوغ مانند کافی شاپ برای چند ساعت برآورده کنید. شما همچنین می توانید در نظر بگیرید که چگونه قادرید چشم انداز اجتماعی کار خود را با تغییر زمان و نحوه تعامل خود با دیگران طراحی کنید. وقتی قهوه صبح خود را می خورید با چه کسی ارتباط می گیرید؟ وقتی سؤال یا «ایده بزرگی» دارید یا در مورد یک مشکل پیچیده به مشاوره نیاز دارید، چگونه با همکارانتان ارتباط برقرار می کنید؟ آیا در دسترس بودن خود را نشان داده اید، مثلا با باز گذاشتن در اتاق خود یا سر زدن به دیگران؟ مرزهای خود را معماری کنید. وقتی طولانی مدت کار می کنید، گاهی اوقات ممکن است احساس کنیم تحت فشار هستید که همیشه “در دسترس” باشید. ارتباط مداوم با کار می تواند حواس ما را تحت الشعاع قرار دهد و ما را در خود کار گرفتار کند. چشم انداز فیزیکی ما و نحوه استفاده از آن به ما این فرصت را می دهد تا مرزهای روانی موردنظر را بین نقش هایی که داریم ایجاد، تقویت و مدیریت کنیم – مانند والدین، کارگر یا عضوی از یک گروه راک. مرزها می تواند به شما کمک کند تا زمانی که در محل کار هستید، شارژ و بهترین خود باشید. به عنوان مثال، آیا جایی وجود دارد که بتوانید جایی را شکل دهید که به کار خود دسترسی نداشته باشید، به طوری که بتوانید کار را رها کنید و به بخش ارزشمند دیگری از خود اجازه دهید شکوفا شود؟ این نوع تنظیم مرز فیزیکی می تواند برای توسعه و مشارکت آینده کار شما حیاتی باشد.
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *