هوش مصنوعی چیست؟
هوش مصنوعی (AI) به توانایی ماشینها در انجام وظایفی اشاره دارد که قبلاً نیازمند هوش انسانی بودند. این وظایف شامل یادگیری، استدلال، درک، و حل مسئله است و هوش مصنوعی امروزه با اهداف گسترده و پیامدهای قابل توجهی در زندگی مدرن به کار میرود.
به بیان ساده، هوش مصنوعی به کامپیوترها این امکان را میدهد تا کارهایی را انجام دهند که قبلاً فقط از عهده انسان برمیآمد، اغلب با سرعت و دقتی بیشتر.
کاربرد هوش مصنوعی در تجارت الکترونیک
هوش مصنوعی قادر است اطلاعات را تجزیه و تحلیل کند، تصمیم بگیرد و بر اساس آن تصمیمات عمل کند. این قابلیتها، هوش مصنوعی را به ابزاری ایدهآل برای کاربردهای متنوع در تجارت الکترونیک تبدیل کرده است.
چگونه هوش مصنوعی میتواند کسب و کار آنلاین شما را متحول کند؟
یکی از زمینههای کلیدی استفاده از هوش مصنوعی در تجارت الکترونیک، بهینهسازی قیمتگذاری است.
بهینهسازی قیمتگذاری با هوش مصنوعی
قیمتگذاری محصولات یکی از چالشبرانگیزترین جنبههای راهاندازی یک کسب و کار آنلاین است، به ویژه برای تازهواردان. اما هوش مصنوعی میتواند در این زمینه کمک شایانی کند.
الگوریتمهای هوش مصنوعی با تجزیه و تحلیل عوامل مختلف مانند قیمت رقبا، سطح موجودی و تقاضای بازار، امکان قیمتگذاری پویا را فراهم میکنند. قیمتگذاری پویا به معنای تنظیم قیمتها در لحظه، بر اساس شرایط فعلی بازار است. در این حالت، قیمتها در صورت کاهش تقاضا و افزایش موجودی کاهش مییابند و در صورت افزایش تقاضا و کاهش موجودی، افزایش پیدا میکنند.
علاوه بر قیمتگذاری پویا، هوش مصنوعی میتواند به بهینهسازی کلی قیمتگذاری نیز کمک کند. با تجزیه و تحلیل دادههای فروش، شناسایی الگوها و روندها، هوش مصنوعی میتواند قیمت بهینهای را برای هر محصول تعیین کند. این امر به شما کمک میکند تا بیشترین فروش را داشته باشید و از از دست دادن مشتریان به دلیل قیمتگذاری بیش از حد جلوگیری کنید.
توصیه های محصول شخصی سازی
ارائه یک تجربه خرید شخصی مهمتر از همیشه است، به طوری که 71٪ از مصرف کنندگان هنگامی که آن تجربه غیرشخصی باشد، احساس ناامیدی می کنند.
بنابراین، معرفی هوش مصنوعی مانند یک پارادوکس به نظر می رسد. با استفاده از آن می توانید تجربه خرید را شخصی تر کنید یا کارهای مرتبط با آن را از طریق یک ربات برون سپاری نمایید. برای دستیابی به بهترین نتیجه ممکن توصیه های ما را بشنوید.
شخصی سازی یک تجربه خرید است که مستلزم کار بسیار زیادی می باشد. تجزیه و تحلیل هوش مصنوعی را می توان برای انجام این کار مورد استفاده قرار داد. الگوریتم های آن می توانند حجم عظیمی از اطلاعات از جمله رفتار کاربر در سایت شما، به علاوه تاریخچه خرید و اولویت های محصول آنها را خرد کنند تا دقیقاً دریابید که مشتریان شما به چه چیزی علاقه دارند.
سپس میتوانید از این اطلاعات ها برای ارائه توصیه های محصولی استفاده کنید که درست هم به نظر می رسد. آنگاه تاثیر هوش مصنوعی بر روی کسب و کار آنلاین برای ما قابل مشاهده است.
بهتر از این، هوش مصنوعی می تواند بر چیزی به نام پردازش زبان طبیعی (NLP) تکیه کند. حوزه از هوش مصنوعی وجود دارد که به رایانه ها اجازه می دهد زبان انسان را درک و آن را تولید کنند. با NLP، هوش مصنوعی می تواند بازخورد و نظرات مشتریان شما را در سایت کسب و کار شما تفسیر کند تا درک عمیق تری از ترجیحات و علایق آنها به دست آورید. آیا این خوب نیست؟
خدمات مشتری و دستیاران مجازی
هنگامی که مشتری شما سؤالی دارد، چه در مورد محصولی که خریده است یا محصولی که می خواهد آن را بخرید، انتظار دارد که به او سریع پاسخ داده شود. 52٪ از مشتریان، در واقع، شرکت هایی را ترجیح می دهند که کمک چت زنده ارائه می دهند.
اما البته، پرداخت دستمزد به فردی برای ارائه خدمات آنلاین شبانه روزی به مشتریان همیشه امکان پذیر نیست، به خصوص در صورتی که یک کسب و کار کوچک هستید. با این حال، این را در نظر بگیرید که به عنوان یک انسان در زندگی شخصی خود اموری مانند غذا خوردن، خوابیدن و غیره را باید انجام دهید.
بسیار خوب، هوش مصنوعی نیازی به انجام هیچ یک از این کارها ندارد. به همین دلیل است که دستیاران مجازی (مانند آمازون الکسا یا سیری اپل) و چت بات ها بسیار محبوب شده اند. ربات های چت از NLP برای تکرار تجربه خدماتی که مشتری شما از طریق ابزار چت زنده داشته است، استفاده می کنند.
لجستیک هوشمندتر
هوش مصنوعی در تجارت الکترونیک تنها به نفع محصول، قیمت گذاری و مراقبت از مشتری نیست. این فناوری همچنین می تواند لجستیک عملیات تجارت الکترونیک شما را تقویت کند: یعنی نحوه سفارش، ذخیره و ارسال موجودی خود به مشتریانتان.
هوش مصنوعی در لجستیک می تواند به کسب و کار آنلاین شما از روش های زیر کمک کند:
- بهینه سازی مسیرهای حمل و نقل: با در نظر گرفتن فاکتورهایی مانند مسافت، آب و هوا، ترافیک و مهلت های تحویل، هوش مصنوعی می تواند به شما کمک کند زمان تحویل و هزینه های حمل و نقل را کاهش دهید.
- پیش بینی مؤثرتر: با تجزیه و تحلیل روند بازار و داده های فروش، هوش مصنوعی می تواند تقاضای آتی برای سهام را پیش بینی کند. این فناوری به شما کمک می کند سفارش های بهتری داشته باشید، اثرات نامطلوب انبارها را کاهش دهید و کارایی زنجیره تامین خود را بهبود بخشید.
- مدیریت فضای خود: با دستیابی به داده های انبار تجارت الکترونیک خود به عنوان مثال، سطح موجودی شما و نرخ انجام سفارش، هوش مصنوعی می تواند عملیات انبار شما را ساده کند. مانند کاهش هزینه ها، سرعت انجام کارها، به حداقل رساندن فضای ذخیره سازی و افزایش سود شما!
بازاریابی مجدد
امروزه، دستیابی به مشتریان صرفاً مربوط به بازاریابی نیست، بلکه در مورد بازاریابی مجدد است و به معنی فروش مجدد و مداوم به مشتریان. این در مورد استفاده از مجموعهای از استراتژی ها برای درگیر کردن افرادی است که احتمالا با برند شما تعامل داشته اند (اما لزوماً از آن خرید نکرده اند) که می توانید آنها را مجددا به اکوسیستم کسب و کارتان جذب کنید.
برخی از نقاط قوت بازاریابی مجدد هوش مصنوعی، توصیه های شخصی سازی شده محصول، قیمت گذاری پویا، ربات های گفتگو است که قبلاً در مورد آنها صحبت کردیم. اما یکی دو مورد دیگر وجود دارد که تصمیم دارید آنها را نیز توضیح بدهیم.
اولی مدل سازی پیش بینی است که در اینجا، هوش مصنوعی داده های مشتری را خرد می کند. سپس پیش بینی می کند که کدام یک از مشتریان احتمالاً از شما خرید می کند. همچنین مهمتر از همه، چه زمانی این کار را انجام می دهد.
و دومی، هدف گذاری مجدد ابزارهای بازاریابی هوش مصنوعی است که می تواند به شما کمک کند تا مشتریانی را که در جلسه قبلی سایت شما سبد خرید خود را رها کرده اند، شناسایی کنید. همچنین به شما این امکان را می دهد که مجددا همان مشتری ها را با یک آگهی، یک ایمیل، یا یک معامله یا تخفیف متناسب با آنها جذب کنید.





